بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

انجمن خیریه امید ارومیه

اورولوژی

اورولوژی یکی از متنوع ترین شاخه های جراحی است و شامل بیماری های کلیه، مثانه و پروستات، از جمله بی اختیاری، ناتوانی جنسی، ناباروری، سرطان و بازسازی دستگاه تناسلی-ادراری است. اورولوژی به درمان بیماران از هر دو جنس و هر سنی، از نوزادان تازه متولد شده تا بازنشستگان مسن، می پردازد.

برش پروستات از طريق مجرا

 پروستات یك غده كوچك و معمولا به اندازه به انرازه یك شاه بلوط است كه بلافاصله بعد از مثانه قرار دارد و مجرا یا راه خروجی ادرار از وسط آن رد می شود.یعنی پروستات قسمت ابتدایی مجرا را در مردان احاطه می كند.با افزایش سن اندازه آن رفته رفته بزرگتر شده در نتیجه از طرفین مجرا را می فشارد و خالی شدن ادرار از مثانه را مشكل می سازد.مشكلات ادراری كه شما در حال حاضر به آن مبتلا هستید ناشی از بزرگ شدن پروستات می باشد.بزرگ شدن پروستات به دو نوع است:در ۹۰ درصد موار این بزرگ شدن خوش خیم است و در ۱ درصد بدخیم است.

بزرگی خوش خيم پروستات

هیپرپلازی خوش خیم پروستات، بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات، شایع ترین تومور خوش خیم در مردان است. BPH با مسدود کردن جریان ادرار از طریق مجرای ادراری علائم این بیماری را ایجاد می کند. علائم مربوط به BPH در حدود یک نفر از هر چهار مرد در سن ۵۵ سالگی و در نیمی از مردان ۷۵ ساله وجود دارد. با این حال ، درمان تنها در صورتی ضروری است که علائم آزاردهنده شوند. در سن ۸۰ سالگی ، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از مردان علائم BPH را به اندازه ای تجربه می کنند که نیاز به درمان دارند.

تكرر ادرار

بیشتر افراد اکثراً در روز و آن هم ۴ تا ۶ بار ادرار می کنند. در حالت طبیعی، افراد بزرگسال در روز بین ۳ فنجان (معادل ۷۰۰ میلی لیتر) تا ۳ لیتر ادرار دفع می کنند. ادرار اضافی می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  •  افزایش حجم ادرار(پلی اوری)
  •  حجم طبیعی ادرار همراه با نیاز بیشتر برای دفع آن (تکرر ادرار)

سنگ كليه

كلیه سالم مواد زاید را از خون جمع آوری و به شكل لدرار از بدن دفع می كند. زمانیكه این كه این مواد زاید به درستی از كلیه ها خارج نشود، تجمع پیدا می كنند و می تواند به شكل سنگ كلیه تظاهر یابد. سنگ كلیه یك توده سخت و جامد است كه در كلیه ها تشكیل می شود؛ می تواند به كوچكی یك سنگ ریزه یا حتی خیلی بزرگتر از آن باشد. همانطور كه ذكر شد، این سنگ از مواد زایدی كه كلیه به درستی دفع نكرده، تشكیل شده است.

نارسایی کلیوی

کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل هستند که در ناحیه پهلو ها قرار دارند.کلیه ها وظایف متعددی را در بدن انجام می دهند از قبیل : کنترل آب بدن و دفع سموم و مواد زائد از خون، کمک به تنظیم فشار خون وکمک به خون سازی.

برداشتن تومور مثانه

در این بیماری معمولا در مردان بالای ۵۰ سال غدت پروستات بزرگ شده و به سمت مثانه پیشرفت كرده و گردن مثانه را تحت فشار قرار داده و مجرای خروجی ادرار را مسدود می كند كه این وضعیت را بزرگی پروستات (BPH) می گویند.

سنگ كليه و مجاری ادراری

سنگ مجاری ادراری، زمانی ایجاد می‌شوند که مواد معدنی در کلیه تجمع می‌یابند و موجب تشکیل توده‌های ریزی می‌شوند که به اصطلاح سنگ کلیه نام دارند، سپس این سنگ‌ها در مسیر حرکت از کلیه به سمت مثانه، در مجاری ادراری گیر می‌کنند. اگر انداره‌ی این سنگها به حد کافی بزرگ باشد، میتواند باعث توقف جریان ادرار از کلیه به مثانه شود. این انسداد مجاری ادراری میتواند باعث درد شدید شود.

سنگ مثانه

 سنگ مثانه كریستال كوچكی است كه در ادرار تشكیل می شود.این سنگ ها سخت هستند، در مثانه گیر می افتند و می توانند اشكال و اندازه های مختلفی داشته باشد. این سنگ ها در مردان شایع تر است.