بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امید

انجمن خیریه امید ارومیه

 

 

در طول روند درمان

 

تعویض مفصل زانو مستلزم بستری شدن در بیمارستان است. روش ها ممکن است بسته به شرایط شما و شیوه های پزشک شما متفاوت باشد. جراحی تعویض مفصل زانو اغلب در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار دارد انجام می شود. متخصص بیهوشی شما از قبل در این مورد با شما صحبت خواهد کرد. به طور کلی، جراحی تعویض مفصل زانو به ترتیب زیر صورت میگیرد:

۱) از بیمارخواسته می شود لباس را در بیاورد و لباسی برای پوشیدن به وی داده می شود.

۲) ممکن است یک خط داخل وریدی (IV) در بازو یا دست تزریق می شود.

۳) بیمارروی میز عمل قرار می گیرد.

۴) ممکن است یک کاتتر ادراری وارد شود.

۵) اگر در محل جراحی موهای زائد وجود داشته باشد، ممکن است تراشیده شود.

۶) متخصص بیهوشی به طور مداوم ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن خون شما را در طول جراحی کنترل می کند.

۷)  پوست روی محل جراحی با محلول ضد عفونی کننده پاک می شود.

۸) پزشک یک برش در ناحیه زانو ایجاد می کند.

۹) پزشک سطوح آسیب دیده مفصل زانو را برمی دارد و مفصل زانو را با پروتز دوباره سطح می کند. پروتز زانو از فلز و پلاستیک ساخته شده است. رایج ترین نوع پروتز زانو مصنوعی، پروتز سیمانی است. پروتزهای بدون سیمان دیگر معمولاً مورد استفاده قرار نمی گیرند. یک پروتز سیمانی با سیمان جراحی به استخوان می چسبد. یک پروتز بدون سیمان با سطح متخلخلی به استخوان می‌چسبد که استخوان روی آن رشد می‌کند تا به پروتز بچسبد. گاهی اوقات، ترکیبی از ۲ نوع برای جایگزینی زانو استفاده می شود.

پروتز به طور کلی از ۳ جزء تشکیل شده است: جزء تیبیا (برای نمایاندن مجدد قسمت بالای استخوان ساق پا یا ساق پا). جزء فمورال [استخوان ران] (برای نمایاندن مجدد انتهای استخوان ران؛ و جزء کشکک (برای باز کردن سطح زیرین کاسه زانو که روی استخوان ران ساییده می شود).

۱۰) برش با بخیه یا منگنه جراحی بسته می شود.

۱۱) ممکن است یک درن در محل برش قرار داده شود تا مایع را خارج کند.

۱۲) یک باند یا پانسمان استریل اعمال خواهد شد.

بعد از عمل

 

در بیمارستان

پس از جراحی شما را برای مشاهده به اتاق ریکاوری می برند. هنگامی که فشار خون، نبض و تنفس شما ثابت شد و هوشیار بودید، به اتاق بیمارستان منتقل خواهید شد. جراحی تعویض مفصل زانو معمولا نیاز به بستری چند روزه در بیمارستان دارد.

شروع حرکت مفصل جدید پس از جراحی بسیار مهم است. یک فیزیوتراپ بلافاصله پس از جراحی با شما ملاقات خواهد کرد و یک برنامه ورزشی برای شما برنامه ریزی می کند. ممکن است برای شروع فیزیوتراپی از دستگاه حرکت غیرفعال پیوسته (CPM) استفاده شود. این دستگاه مفصل زانوی جدید شما را از طریق دامنه حرکتی خود در حالی که در رختخواب استراحت می کنید حرکت می دهد. درد شما با دارو کنترل می شود تا بتوانید در تمرین شرکت کنید. به شما یک برنامه ورزشی داده می شود که هم در بیمارستان و هم بعد از ترخیص باید دنبال کنید.

شما به خانه یا مرکز توانبخشی مرخص خواهید شد. در هر صورت، پزشک شما را برای ادامه فیزیوتراپی تا زمانی که قدرت عضلانی و دامنه حرکتی خوب را به دست آورید، ترتیب می دهد.

 

 

در خانه

 

هنگامی که در خانه هستید، مهم است که ناحیه جراحی را تمیز و خشک نگه دارید. پزشک دستورالعمل های خاصی برای حمام کردن به شما می دهد. بخیه ها یا منگنه های جراحی در طی یک ویزیت بعدی مطب برداشته می شوند.

برای کمک به کاهش تورم، ممکن است از شما خواسته شود که پای خود را بالا بیاورید یا یخ را روی زانو بمالید. طبق توصیه پزشک از مسکن برای درد استفاده کنید. آسپرین یا برخی داروهای ضد درد دیگر ممکن است احتمال خونریزی را افزایش دهد. مطمئن شوید که فقط داروهای توصیه شده را مصرف کنید.

به پزشک خود اطلاع دهید تا هر یک از موارد زیر را گزارش کند:

  • تب
  • قرمزی، تورم، خونریزی یا سایر ترشحات از محل برش
  • افزایش درد در اطراف محل برش

شما می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید مگر اینکه پزشک به شما توصیه دیگری کند.

تا زمانی که پزشک به شما بگوید نباید رانندگی کنید. سایر محدودیت‌های فعالیت ممکن است اعمال شود. بهبودی کامل پس از جراحی ممکن است چند ماه طول بکشد.

مهم است که از افتادن پس از جراحی تعویض زانو خودداری کنید، زیرا زمین خوردن می تواند منجر به آسیب به مفصل جدید شود. درمانگر شما ممکن است یک وسیله کمکی (عصا یا واکر) را به شما توصیه کند تا زمانی که قدرت و تعادل شما بهبود یابد راه بروید.

انجام برخی تغییرات در خانه ممکن است به شما در دوران نقاهت کمک کند. این اصلاحات شامل موارد زیر است، اما محدود به آنها نیست:

  • نرده های مناسب در امتداد تمام پله ها
  • نرده های ایمنی در حمام یا حمام
  • نیمکت یا صندلی دوش
  • صندلی توالت برجسته
  • اسفنج دسته بلند و شلنگ دوش
  • چوب پانسمان
  • کمک جوراب
  • شاخ کفش دسته بلند
  • رسیدن به چوب برای گرفتن اشیا
  • برداشتن فرش های شل و سیم های برقی که ممکن است باعث زمین خوردن شما شوند
  • از بالا رفتن از پله تا زمان توصیه پزشک خودداری کنید

پزشک ممکن است بسته به وضعیت خاص شما، دستورالعمل های اضافی یا جایگزین را پس از عمل به شما بدهد.